Nyheter

Med Curious Minds nya rekryteringsbyrå Splend, går Sara Fäldt Ekroth en splendid framtid till mötes!


När contentbyrån Curious Mind beslöt sig för att starta en rekryteringsbyrå så nappade Sara Fäldt Ekroth direkt. Att få chansen att bygga upp en rekryteringsbyrå från grunden som fokuserade på personlighet och potential snarare än ett gediget CV är något hon har drömt om länge. 

Med en bakgrund inom marknad, kommunikation, ledarskap och coaching samt ett brinnande intresse för HR har Sara Fäldt Ekroth arbetat med rekrytering på olika sätt i närmare 10 år. När chansen att forma en ny rekryteringsbyrå tillsammans med Curious Mind dök upp så nappade hon direkt. 
 
Varför kändes Splend som en spännande utmaning för dig?
Det kändes väldigt lockande att bygga upp en rekryteringsbyrå från grunden och erbjuda någonting som inte riktigt har funnits på marknaden tidigare. Att få använda mina erfarenheter både från konsult-, beställar- och kandidatsidan och skapa en rekryteringsprocess som känns modern och helt rätt i tiden, det är en chans som man kanske inte får så många gånger i livet. 
 
På vilket sätt utmärker sig Splends rekryteringsprocess till skillnad från andra?
Det traditionella sättet att rekrytera utgår från CV och erfarenhet bakåt i tiden. Vår metod lägger stor vikt vid potential och personlighet, tillsammans med kompetens. Curious Mind har arbetat framgångsrikt på det sättet i flera år och det vill jag ta med mig och förvalta även i Splend.  Jag tror att kundens högsta önskan är att hitta rätt person till rollen och det sitter inte bara i CV:t. 
 
Hur kommer själva rekryteringsprocessen gå till?
Vår process bygger på en djup förståelse för vad kunden behöver. Genom urvalsfrågor, och Linkedinprofil, stämmer vi av kandidatens kompetens. Kandidaten kommer även att få skriva en kort pitch om varför de anser att de är rätt person för rollen och vad de kan tillföra. Tanken är att det inledningsvis ska vara en väldigt enkel och kort ansökningsprocess för kandidaten. Därefter får man göra personlighetstester som matchas mot en personlighetsprofil som jag i samråd med kunden har tagit fram för att passa den aktuella rollen, teamet och företagskulturen. Sedan träffar vi kandidaten för en djupintervju. Vi kommer också att använda arbetsprover beroende på vilken roll det gäller. 
 
Vad utmärker en riktigt bra rekryterare skulle du säga?
Man måste vara en bra lyssnare. Det går igen i hela kedjan gentemot både kund och kandidat. Man måste kunna lyssna in vad kunden behöver och även kunna ringa in vad den inte riktigt har formulerat ännu för att kunna få till den där riktigt bra matchningen. På samma sätt är det viktigt att kunna lyssna in kandidaten på ett djupare plan. Vad den kan och vad den vill och vem den är. Sedan är det viktigt att ha förmågan att skapa tillit i mötet, både med kandidater och kunder. Vänlighet är en underskattad dygd skulle jag säga. 
 

Hur vet man att man har hittat rätt person?
Om vi gjort urval metodiskt, objektivt och eliminerat risken för fördomar, så tror jag att vi kan lita på magkänslan. Men vi behöver ha en metod som är skalbar och hållbar i längden. Jag visste att jag ville lägga stor vikt vid personlighet i vår rekrytering. Men för att kunna göra det behövde jag hitta en metod för att tidigt i urvalsprocessen identifiera personlighet och potential, det skulle inte vara kostnadseffektivt att djupintervjua kanske hundra kandidater i varje process. I slutändan blev det därför ganska givet att använda personlighetstester i Splends process. 
 
Du var initialt lite tveksam till personlighetstester. Varför det?
Jag har själv varit i processer där man fick göra tidskrävande tester väldigt tidigt som man sedan inte fick någon återkoppling på. Som kandidat är det lätt att uppleva att man har spillt sin tid alldeles i onödan och så vill jag inte att det ska vara. Det hade jag med mig in när jag satte mig ner med olika leverantörer av de här tjänsterna. Det testföretag vi till slut valde var Alva Labs som har relativt korta tester. Där lägger kandidaten max en halvtimme om de gör både det logiska testet och personlighetstestet och sedan får den bra återkoppling på testerna direkt. Alva Labs känns som en väldigt modern leverantör som ligger långt fram, både gällande forskning och kandidatupplevelse.
 
Varför ska man välja Splend som rekryteringsbyrå?
Man ska välja Splend för att vi har riktigt lång digital erfarenhet. Både genom Curious Mind som genom åren har varit duktiga på att hitta digitala stjärnor och matcha dem mot kundens behov, men även genom min egna personliga erfarenhet av digital kommunikation. Vi förstår både kundens utmaningar därute och vad kandidaterna ska göra och var de finns. Sedan ska man vända sig till oss just för att vi tittar mycket på personlighet och potential.

Sist men inte minst namnet Splend. Var kommer det ifrån?
Det kommer från det engelska ordet splendid som betyder utmärkt, lysande eller briljant. Det är ju det vi strävar efter att vara. En lysande rekryteringsbyrå både för kunder och kandidater inom digital kommunikation.